Ben & Jerry’s

Blog post bent & jerry's FairtradeOnderscheid in veelvoorkomendheid, het bestaat. Ben & Jerry’s (B&J) is een merk dat zicht te weet positioneren met een uitgemolken concept. De belangen van de organisatie die terug te vinden zijn in de missie en visie zijn zo gemiddeld als maar kan. Elke organisatie doet tegenwoordig aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, de grote spelers van het veld kunnen het zich ook niet meer permitteren om dit niet te doen. Hierdoor wordt dit een vanzelfsprekend fenomeen, hoe mooi de filosofie ook is. Het probleem hiervan is dat de belangen van de organisatie bij het milieu niet meer zichtbaar zijn voor de consument, men gaat er gewoon van uit dat er rekening met de omgeving wordt gehouden. B&J kiest er echter voor zich volledig te profileren als een zorgzaam bedrijf, geen tussenkopjes of voetnoot maar de volledige strategie. Was het namelijk slechts een hype om maatschappelijk verantwoord te ondernemen? Of is het soms een trend? Nee, het is een levenswijze.

Op de site van B&J is al snel duidelijk dat alles draait om sociale acceptatie, ze zijn fairtrade en heel erg bezig met hun bijdrage aan de toekomst. De manier waarop ze dit vetalen is ook erg interessant ze laten namelijk het belang van milieuschade voor hun branche merken.

“Als het gesmolten is, is het verpest. We zijn geen wetenschappers, maar we denken wel dat ijskappen, net zoals ons ijs, het best bevroren kunnen blijven.”

B&J is goed, B&J doet goed, B&J doet niks anders. Door deze mentaliteit en strategie krijgt het onderwerp, dat vaak ergens tussen de regels van een organisatie staat, alle aandacht. Het merk creëert op deze manier sympathie en een connectie met de consument. Een echte ‘lovebrand’. Waarschijnlijk doet B&J niet veel meer dan de gemiddelde organisatie om goed te doen aan het milieu, maar dat stralen ze wel uit. Hierdoor zijn ze de competitie ver voor en stijgen ze uit boven het gemiddelde.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s